Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
النظام القانونى لمقاول الشحن والتفريغ فى النقل البحرى للبضائع:
الناشر
كلية الحقوق،
المؤلف
النجار،عزيزة عدنان جاسم محمد.
هيئة الاعداد
باحث / عزيزه عدنان جاسم محمد النجار
مشرف / حماد مصطفى عزب
مناقش / رضا محمد إبراهيم عبيد
مشرف / جمال محمود عبد العزيز
الموضوع
تجارى.
تاريخ النشر
2018
عدد الصفحات
473ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
قانون
الناشر
كلية الحقوق،
تاريخ الإجازة
10/7/2018
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الحقوق - قانون تجارى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 470

from 470

المستخلص

إن عقد الشحن والتفريغ هو ذاك العقد الذى يعهد بمقتضاه أحد أطراف عقد النقل البحرى سواء كان الناقل أو الشاحن أو المرسل إليه إلى مقاول متخصص للقيام بعمليات شحن البضائع على السفينة أو تفريغها منها.
ويتكون عقد الشحن والتفريغ من طرفين، فالمقاول هو الطرف الأول وهو الشخص الذى يتولى القيام بالاعمال المادية اللازمة لرفع البضاعة على ظهر السفينة (الشحن) أو إنزالها منها (التفريغ) وقد يتولى بجانب ذلك أعمالاً قانونية متصلة بالشحن والتفريغ لحساب الشاحن أو المرسل إليه أو الناقل.
والطرف الثانى فى العقد قد يكون الناقل أو الشاحن أو المرسل إلية فلابد أن يكون الطرف الثانى أحد أطراف عقد النقل البحرى.
وتنتج عن عقد الشحن والتفريغ عدة التزامات، فمقاول الشحن والتفريغ يقوم بنوعين من الأعمال إحداها مادى والأخر قانونى. وتتمثل الأعمال المادية فى استلام البضاعة من المتعاقد معه ثم القيام بالشحن وهو رفع البضاعه من الرصيف ووضعها داخل السفينة ويتم الرفع بواسطة رافعات السفينة أو رافعات الرصيف أو الأنابيب وعرفنا أن تطور صناعة السفن كان له دور كبير فى تطور إلتزام المقاول بالشحن.
كما يلتزم المقاول بالتفريغ وهى عملية إنزال البضاعة من السفينة إلى رصيف ميناء الوصول.
ويتمتع مقاول الشحن والتفريغ بعد حقوق تمثل التزامات على الطرف الأخر منها تقاضى الأجره نظير ما يقوم به من أعمال، والأجرة يتم تحديدها باتفاق الطرفين أو بقرار من سلطات الميناء فى حالة المقاول الإجبارى، ويكون لهذه الاجرة أمتياز على البضائع المنقوله.
كما يتمتع المقاول بحق الاستعلام عن البضاعه المنقولة لما تقتضية طبيعة كل نوع من أنواع البضائع من طريقة خاصة للشحن والتفريع، فشحن البضائع الخطرة يختلف عن البضائع العادية، كما يحق للمقاول أن يستعلم عن تغليف البضاعة العلامات الموضوع عليها ويتحمل الطرف الأخر المسئولية فى حالة الإدلاء ببيانات غير صحيحه.
أما عن المركز القانونى لمقاول الشحن والتفريغ، فقدذهب الرأى الراجح إلى أن القائم بالشحن والتفريغ يعد مقاولاً وقد أعتنق هذا الرأى العديد من أحكام القضاء، فمقاول الشحن والتفريغ يقوم بأداء عمل مستقل دون الخضوع للناقل، الذى يترك له مطلق الحرية فى اختيار أدوات العمل وهو ما يتماشى مع ما نص علية القانون المدنى
وقد يحدث أثناء تنفيذ العقد إخلال من مقاول الشحن والتفريغ بالعقد، فهنا تثار مسئولية العقدية أمام الناقل أو الشاحن أو المرسل إليه، ولكن الخطأ الذى يصيب غير أطراف العقد يخضع للمسئولية التقصيرية التى تنظمها أحكام القانون المدنى.
وقد تبين أن القانون المصرى والكويتى عالج موضع مسئولية مقاول الشحن والتفريغ عن طريق الإحالة إلى القواعد المنظمة لمسئولية الناقل البحرى، وذلك على الرغم من اختلاف محل العقدين، فعقد النقل يتضمن التزام جوهرى بنقل البضاعة من رصيف الشحن إلى رصيف التفريغ، أما عقد الشحن والتفريغ فمحلة نقل البضاعة من رصيف ميناء الشحن إلى السفينة أو إنزالها من السفينة إلى ميناء التفريغ.
أما بالنسبة للقانون الأمريكى فقد صدر قانون (COGSA) الخاص بنقل البضائع عبر البحار ومن خلالة تناول أحكام مسئولية القائم بالشحن والتفريغ، وبالرغم من أن القانون خاص أساساً بالناقل البحرى.
وقد صدرت عدة اتفاقيات دولية تنظم مسئولية الناقل البحرى للبضائع، إلا أنها جميعاً أغفلت مسئولية مقاول الشحن والتفريغ وإن كان يمكن استخلاص مسئولية المقاول من خلال القواعد التى تنظم مسئولية الناقل.
وتقوم مسؤلية مقاول الشحن والتفريغ عن جميع الأعمال التى يقوم بها فتقوم مسئوليته عن الاعمال المادية وعن الأعمال القانونية التى يتولها.
لأجل ذلك فقد تم إعداد هذا البحث عن النظام القانونى لمقاول الشحن والتفريغ فى النقل البحرى للبضائع، وتم تقسيمه إلى بابين:
الباب الأول: البناء القانونى لعقد الشحن والتفريغ.
الباب الثانى: المسئولية القانونية لمقاول الشحن والتفريغ .

Research Summary
A contract of loading and unloading is the contract under which a party to a maritime carriage contract, whether the carrier, the shipper or the consignee, entrusts a specialized contractor to carry out or unload cargo on the ship.
The contract of loading and unloading consists of two parties. The contractor is the first party, the person who carries out the material work necessary to lift the goods on the ship (unloading) or unload them (unloading). It may also carry out legal work related to the loading and unloading of the shipper’s account
Or consignee or carrier.
The second party in the contract may be the carrier, shipper or consignee. The second party must be one of the parties to the maritime transport contract.
The contract of loading and unloading produces several obligations. The cargo and unloading contractor performs two kinds of work, one physical and the other legal. The material works are the receipt of the goods from the contractor and then the shipment, which is the lifting of the goods from the pavement and put them inside the ship and is lifted by the cranes of the ship or the cranes of the pier or pipes and we knew that the development of the ship industry had a significant role in the evolution of the contractor’s commitment to shipping.
The contractor is also obliged to discharge the process of unloading the goods from the vessel to the dock of the port of arrival.
The freight and unloading contractor shall have rights that represent obligations of the other party to pay for the work done by him. The fare shall be determined by agreement of the parties or by a decision of the port authorities in the case of the compulsory contractor.
The contractor also has the right to inquire about the goods transferred for the nature of each type of goods from a special method of shipment and quarrying. The shipment of dangerous goods differs from ordinary goods. The contractor may also inquire about the packaging of the goods. correct.
As for the legal status of the loading and unloading contractor, the opinion is most likely that the charging and unloading agent is a contractor. This opinion has been adopted by many judgments of the judiciary. The contractor of loading and unloading performs independent work without subject to the carrier, which leaves him free to choose the work tools. With the provisions of civil law
The contractor may be liable to the carrier, shipper or consignee, but the fault of non-parties to the contract is subject to the tort liability of the civil law.
It has been found that the Egyptian and Kuwaiti law dealt with the liability of the cargo and unloading contractor by referring to the rules governing the liability of the sea carrier, although the two contracts differ. The transport contract includes a fundamental obligation to transport the goods from the loading dock to the unloading platform. Goods from the dock of the shipping port to the ship or unloading them from the vessel to the port of discharge.
As for US law, the COGSA was passed on the carriage of goods overseas and through handling the provisions of the cargo and unloading duties, although the law is mainly concerned with the sea carrier.
Several international conventions governing the liability of the maritime carrier for goods have been issued, but they have all disregarded the responsibility of the cargo and unloading contractor, although the responsibility of the contractor can be deduced through the rules governing the carrier’s liability.
The shipping and unloading contractor is responsible for all the work carried out by the contractor and is responsible for the material works and the legal acts that he undertakes.
For this purpose, this research has been prepared on the legal system of the cargo and unloading contractor in the maritime transport of goods. It was divided into two sections:
Part One: Legal construction of the contract of loading and unloading.
Part Two: Legal liability of the cargo and unloading contractor.