Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
متطلبات تطبيق نموذج إدارة الحالة في خدمة الفرد بمؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة اسيوط=
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
المؤلف
سيد، زينب محمد عبدالعظيم.
هيئة الاعداد
باحث / زينب محمد عبدالعظيم
مشرف / ساميه عبدالرحمن همام
مناقش / حمدى محمد ابراهيم
مناقش / حمدى احمد سيد
الموضوع
خدمة الفرد.
تاريخ النشر
2018=1439 .
عدد الصفحات
186 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
تاريخ الإجازة
30/4/2018
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - خدمة الفرد
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 195

from 195

المستخلص

ملخص الدراسة:
أولا : ملخص الدراسة باللغة العربية .
ثانيا : ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية .

أولاً: ملخص الدراسة باللغة العربية:-
مُشكلة الدراسة :-
تعد الطفولة صانعة المستقبل والمجتمع الذي يبنى ويراعى أطفاله يحافظ على تقدمه ويحقق تنميته المرغوبة مستقبلاً وعلى الرغم من حدوث ظواهر مشتركة بين دول العالم فيما يتعلق بالطفولة ومشكلاتها الا أن كل مجتمع ينظر برؤية خاصة به الى تلك المشكلات فى إطار ثقافة المجتمع وأهدافه ويواجه الأطفال صعوبات متعددة خاصة من يتعرض للمخاطر من هؤلاء الاطفال.
وتعود الجذور التاريخية لإدارة الحالة إلى تاريخ نشأة الخدمة الاجتماعية، فالمحلات الاجتماعية وحركات تنظيم الإحسان التي نشأت في الولايات المتحدة الأمريكية منذ أواخر القرن التاسع عشر تعتبر نموذجاً للعمل التنسيقي للخدمات الاجتماعية. فعلى سبيل المثال نجد أن الجهود التنسيقية في المحلات الاجتماعية كانت تتضمن استخدام الكروت المبوبة بحيث يكون لكل عائلة كرت يدون فيه كل المعلومات التي تختص بتلك العائلة واحتياجها والبيئة المحيطة بها.
كما ان إدارة الحالة لها تاريخ طويل في الخدمة الاجتماعية، فكل من دور الإيواء والمنظمات الخيرية وأخصائييهم في أواخر القرن التاسع عشر وبداية القرن العشرين كان لهم الريادة في مجال ربط سكان الأحياء الفقيرة وعملاء مؤسسات الأعمال الخيرية بموارد مثل الرعاية النهارية والصحة العامة والخدمات الصحية الأخرى وبرامج الإعانة العامة في المدن.
( واتساقا مع الأهمية التي يمثلها مفهوم إدارة الحالة الفردية وفاعليته في الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية بصفة عامة والعمل مع الافراد والأسر بصفة خاصة ، دعت الحاجة الى تحديد متطلبات تطبيق نموذج إدارة الحالة من خلال ممارساته المهنية بمجالات الممارسة المتنوعة بمؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة اسيوط).
‌ج- نوع الدراسة: -
تنتمي هذه الدراسة الى الدراسات الوصفية التحليلية حيث يمكن من خلالها الحصول على معلومات تصور الواقع وتشخصه وتسهم في تحليل الظواهر، حيث تستهدف التعرف على المتطلبات (المعرفية – المهارية – القيمية –الفنية/ الادارية) اللازمة لتطبيق نموذج إدارة الحالة في مؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط.
‌د- المنهج المستخدم: -
اتساقا مع نوع الدراسة فقد اعتمدت هذه الدراسة على منهج المسح الاجتماعى الشامل وبالعينة.
3- مسح اجتماعي شامل: لجميع الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط.
4- مسح بالعينة: لعينة من المتخصصين في مجال رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط.
ثانيا / أدوات جمع البيانات: -
طبقاً لطبيعة الدراسة الحالية واتساقاً مع نوعها وأهدافها وتساؤلاتها، سوف تعتمد الدراسة على الأدوات التالية:
‌ج) استمارة استبيان لتحديد متطلبات تطبيق نموذج إدارة الحاله في خدمة الفرد للأخصائيين الاجتماعيين والمشرفين والعاملين بالمؤسسات المختارة.
‌د) مقابلات شبة مقننة: كأداة لجمع البيانات من بعض المسئولين عن مؤسسات رعاية الطفولة، ومن لهم ارتباط وطيد بتطوير مؤسسات الرعاية الاجتماعية أكاديمياً ومهنياً.
ثالثا/ مجالات الدراسة: -
 المجال المكاني: -
تم اختيار مؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط وبلغ عددها (6) مؤسسات، حيث تم التركيز على تلك المؤسسات للأسباب الاتية: -
4- هى تلك المؤسسات النشطة العاملة بمجال رعاية الطفولة وبها عدد جيد من الأطفال المودعين بها.
5- النطاق الجغرافى للتطبيق الميدانى للدراسة بمحافظة أسيوط.
6- مراعاة التمثيل النوعى بين مؤسسات ذات خصائص مختلفة حتى يتثنى اعتماد النموذج لتعميمه بين المؤسسات العاملة بنفس المجال.
 المجال البشرى:
حيث تتمثل عينة الدراسة في:-
3. قامت الباحثة بحصر عدد الاخصائيين الاجتماعيين والنفسيين والمشرفين بمؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط فبلغ عددهم (22) أخصائي اجتماعي و(22) مشرف، و(2) أخصائي نفسي، و(2) تنميه مهارات، و(1) أخرى.
4. عينة من الخبراء والأكاديميين والمهنيين والمسئولين عن مؤسسات رعاية الطفولة، ومن لهم ارتباط وطيد بتطوير مؤسسات الرعاية الاجتماعية أكاديمياً ومهنياً، حيث بلغ عددهم (6) مفرده.
 المجال الزمنى:
وهي فتره جمع البيانات لاستمارة الاستبيان عن طريق المقابلة للأخصائيين الاجتماعيين والعاملين بمؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة اسيوط، دليل المقابلة شبة المقننة مع مسؤولي مؤسسات رعاية الطفولة بمحافظة أسيوط وبعض الخبراء والأكاديميين. وتم جمع البيانات في الفترة من 10/10/2017 حتى 1/11/2017م.
رابعاَ/ المنهج الإحصائي المستخدم.
تم معالجة البيانات من خلال الحاسب الآلي باستخدام برنامج (SPSS) الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية، وقد طبقت الأساليب الإحصائية الآتية: -
(7) الوسط الحسابي للمتغيرات الكمية (السن).
(8) الوسط الحسابي لبيانات متكررة.
(9) التكرارات والنسب المئوية.
(10) الانحراف المعياري.
(11) معامل ارتباط بيرسون.
(12) تحليل التباين الأحادي.
خامساً: نتائج الدراسة: -
1- أوضحت نتائج الدراسة أن من أهم المتطلبات المعرفية هي، معرفة البرامج والأنشطة المختلفة المقدمة للأطفال داخل وخارج المؤسسة، وكذلك معرفة الاتجاهات الحديثة في مجال رعاية الطفولة، والتي اجابت على التساؤل الفرعي الاول والذي مؤداه: ما المتطلبات المعرفية اللازمة لتطبيق نموذج إدارة الحالات بمؤسسات رعاية الطفولة
2- أوضحت نتائج الدراسة أنه من أهم المتطلبات المهارية هي ضرورة اكتساب فريق العمل المهارات المهنية في التعامل مع الأطفال، والمهارة في وضع خطة التدخل المهني للاستفادة من الإمكانيات والموارد المتاحة بالمؤسسة وبالمجتمع. والتي اجابت على التساؤل الفرعي الثانى والذي مؤداه: ما المتطلبات المهارية اللازمة لتطبيق نموذج إدارة الحالات بمؤسسات رعاية الطفولة.
3- أوضحت نتائج الدراسة أنه من أهم المتطلبات القيمية هي خلق جو من التفاهم بين أعضاء فريق العمل بمؤسسات رعاية الطفولة، يتطلب العمل بمؤسسات رعاية الطفولة احترام السرية فيما يتعلق بظروف الأطفال الحياتية، والتي اجابت على التساؤل الفرعي الثالث والذي مؤداه: ما المتطلبات القيمية اللازمة لتطبيق نموذج إدارة الحالات بمؤسسات رعاية الطفولة.
4- أوضحت نتائج الدراسة أن توفير أماكن ملائمة بالمؤسسة لزيارات المتطوعين والمتبرعين، توفير مكان مخصص لإدارة الحالة بالمؤسسة المتطلبات الإدارية، والتي اجابت على التساؤل الفرعي الرابع والذي مؤداه: ما المتطلبات المهارية اللازمة لتطبيق نموذج إدارة الحالات بمؤسسات رعاية الطفولة
5- أوضحت نتائج الدراسة الصعوبات واليات التصدي لها والتي تحول دون تطبيق نموذج إدارة الحالة بمؤسسات رعاية الطفولة.
6- وأخيراً توصلت الدراسة الى تصور مقترح لتطبيق نموذج ادرة الحالة بمؤسسات رعاية الطفولة.
ثانياً: ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية: -
Problem of the study:
Childhood is the maker of the future and the society that builds and cares for its children maintains its progress and achieves its desired development in the future. Despite the occurrence of common phenomena among the countries of the world in relation to childhood and its problems, each society sees its own vision to these problems within the culture and objectives of the society. Who is at risk from these children?
The historical roots of the case management date back to the history of social service. Social shops and charity movements that have arisen in the United States since the late 19th century are a model for the coordinated action of social services. For example, the coordination efforts in the social shops included the use of cards classified so that each family card in which they write all the information that is related to the family and its needs and the surrounding environment.
The management of the situation has a long history of social work. In the late 19th and early 20th centuries, shelters, charities and their specialists pioneered connecting slum dwellers and philanthropic clients with resources such as day care, public health, other health services, In cities.
In line with the importance of the concept of individual case management and its effectiveness in the professional practice of social service in general and work with individuals and families in particular, there was a need to define the requirements for applying the case management model through its professional practices in the various areas of practice in child care institutions in Assiut Governorate.
The importance of the study.
The importance of the study and the justification for its selection:
(1) Childcare is given special attention in most countries of the world, because children have an active role to play in building the future of the world and not only in building their country.
(2) The urgent need to provide quality services in childcare institutions in line with the variables and their needs and needs.
(3) The utmost importance of the management of cases of childcare institutions, especially after the technical and administrative abuses of some institutions working in this area.
(4) The scarcity of studies (within the limits of the researcher’s knowledge), which dealt with determining the requirements of applying the case management model in the institutions of child care in the social service in general and in the service of the individual in particular.
Objectives of the study: -
The main objective of the study is to:
(1) Determine the requirements for applying the case management model in the service of the individual in childcare institutions.
That objective could be achieved through the following sub-objectives:
• Identify the cognitive requirements required to implement the case management model in childcare institutions.
• Identify the skill requirements to apply the case management model to childcare institutions.
• Identify the value requirements for implementing the case management model in childcare institutions.
• Identify the technical / administrative requirements to implement the case management model in childcare institutions.
(2) Determine the relationship between case management and child protection policy in childcare institutions.
(3) Identify the difficulties that prevent the application of the case management model in childcare institutions.
(4) To identify the necessary proposals to face the difficulties without applying the case management model in child care institutions.
(5) A proposed scenario for effective management of cases of childcare institutions in Assiut Governorate.
Study Questions:
The main question is:
(1) What are the requirements for applying the case management model in the service of the individual in childcare institutions?
The study also has several sub-questions:
• What knowledge requirements are required to implement the case management model in childcare institutions?
• What are the technical requirements for implementing the case management model in childcare institutions?
• What are the value requirements for implementing the case management model in childcare institutions?
• What technical / administrative requirements are required to implement the case management model in childcare institutions?
(2) What is the relationship between case management and child protection policy in childcare institutions?
(3) What are the difficulties in applying the case management model to childcare institutions?
(4) What are the proposals to face the difficulties that do not apply the case management model in childcare institutions?
(5) What is the proposed scenario for effective management of cases of childcare institutions in Assiut Governorate?
Concepts of the study:
1. Case management model.
2. Concept requirements.
Theories of the study: -
1. Case management model:
2. The theory of general patterns (Gordon Hearn, 1969: 2):
Type of study:
The study aims to identify the requirements (cognitive - technical - value - technical) required to implement the case management model in childcare institutions in Assiut Governorate.
A - Method used -
Consistent with the type of study, this study was based on the comprehensive social survey method and the sample.
1- A questionnaire: for all social workers working in childcare institutions in Assiut Governorate.
2- Sample survey: A sample of specialists in the field of childcare in Assiut Governorate.
Study tools:
According to the nature of the current study and consistent with its type, objectives and questions, the study will depend on the following tools:
(1) A questionnaire form to determine the requirements for applying the case management model in the service of the individual to social workers, supervisors and employees of the selected institutions.
(2) Semi-structured interviews: a tool for collecting data from some officials of childcare institutions and those who have a strong connection with the development of academic and professional social welfare institutions.
It is clear from the previous table that stability coefficients are high and statistically significant at the mean of 01.0 for the dimensions of the tool and its total score gives a strong indication of the stability of the test. Since stability is established when the real grades of the instrument are linked in the case of return on the same group, The self-confidence of the instrument is calculated by means of the stability coefficient and from the previous table it is clear that the coefficient of self-honesty is high, which gives a strong indication of the validity of the tool.
Study Type and methodological: -
Sphere: -
Childcare institutions in Assiut Governorate were tested and reached (10) institutions, where the focus was on these institutions.
The sample of the study is:
(1) The researcher limited the number of social workers, psychologists and supervisors in child care institutions in Assiut Governorate to ((a) specialist and ((supervisor)), psychologist.
(2) A sample of experts, academics, professionals and officials responsible for childcare institutions, and those who are closely associated with the development of academic and professional social care institutions.
The aim of these institutions is to care for orphaned and uneducated children, poor economic conditions and care for the children of the imprisoned and the downtrodden. As well as the provision of care and full-time (socio-health - educational - cultural - recreational - psychological - religious).
Time domain:
Which is the period of collecting data for the questionnaire form by interviewing social workers and childcare institutions in Assiut Governorate, a semi-standard interview guide with officials of child welfare institutions in Assiut governorate and some experts and academics. The data were collected from 10/10/2017 to 1/11/2017.
Hypotheses of the Study:
The data was processed through the computer using the SPSS program of statistical packages for social sciences. The following statistical methods were applied:
(1) The arithmetic mean of quantitative variables (age).
(2) The arithmetic mean of repeated data.
(3) Duplicates and percentages.
(4) Standard deviation.
(5) Gamma correlation coefficient.
(6) Pearson correlation coefficient.
(7) Spearman and Brown equation, correlation matrix.
Results of the study:
The results of the study showed the following:
7- That one of the most important cognitive requirements is the knowledge of the various programs and activities provided to children inside and outside the institution. as well as the knowledge of the latest trends in child care, which answered the first sub-question: What are the cognitive requirements for applying the case management model in child care institutions .
8- That one of the most important technical requirements is the need for the team to acquire professional skills in dealing with children and skill in developing a professional intervention plan to benefit from the available resources and resources of the institution and society. Which answered the second sub-question: What are the technical requirements for applying the case management model in childcare institutions?
9- That one of the most important values is to create an atmosphere of understanding among the staff members of childcare institutions. Childcare institutions require respect for confidentiality regarding the conditions of children. Case management in childcare institutions.
10- That the provision of suitable premises in the institution for the visits of volunteers and donors, providing a place for managing the situation in the institution administrative requirements, which answered the fourth sub-question, which is: What are the technical requirements for applying the case management model in childcare institutions.
11- Difficulties and mechanisms to address them, which prevent the application of the case management model in child care institutions.
12- Finally, the study found a suggested case for the application of model institutions capable childcare.