Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
Semio-Linguistic Codes in the Poetry of W. B.
Yeats and Amal Donqol :
المؤلف
AbdAllah, Amr Nassar Mohamed.
هيئة الاعداد
باحث / عمرو نصار محمد عبده
مشرف / بهاء الدين محمد مزيد
مشرف / إسماعيل عبد الغني أحمد
مناقش / محمد محمد عناني
مناقش / أحمد عبد الاله الشيمي
الموضوع
Linguistic.
تاريخ النشر
2017.
عدد الصفحات
140 p. ;
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
ماجستير
التخصص
اللغة واللسانيات
تاريخ الإجازة
1/12/2017
مكان الإجازة
جامعة سوهاج - كلية الآداب - اللغة الانجليزية وآدابها
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 157

from 157

Abstract

The study presents a comparative reading between W. B. Yeats and
Amal Donqol. It depicts the similarities and differences in their style
through the identification of Michael Riffaterre’s terms which are the
hypogram, the matrix, the ungrammaticalities and the indirection. The
study considers myth as the main code that the poem works within. Both
rewrite the myth to expose current political and personal issues. The study
is in two chapters, introduction, conclusion, appendix. Chapter one
presents the theoretical background of the study. It exposes the
development of the approach from Saussure till Riffaterre. It also discusses
the concept of the code, its definition and categorization. The last part of
chapter one focuses mainly on Riffaterre’s theory of semiotics.
Chapter two presents an analysis of the poems of Yeats and Donqol.
It is divided into three sections: the first one deals with Yeats poems (Leda
and the Swan, The Second Coming, Cuchulain’s Fight with the Sea and
The Songs of Wanderings Aengus). Each poem is summarized and
analyzed separately. The second section deals with Donqol’s Poems
2
(Crying before Zarqa AL-Yamamah, Spartacus’ Last Words, A Special
Interview with Noah’ Son and ‘Chapter Three’ from The Book of Genesis).
Each poem also is summarized and analyzed separately. The last section
provides a comparison between both poets. It compares their use of myth,
their style and technique and the characters they use from mythology.
Moreover, it compares The Second Coming with ‘Chapter Three’ from The
Book of Genesis as both poems in specific have significant similarities.
Through, the comparison, one finds that both use the myth as their main
code. Both recall the characters from the myth to connect the past with the
present. In addition to that, they use juxtaposition, irony and declarative
sentences as main features of their poetry. The conclusion refers to their
poems in general, their use of myth, their technique and the adaptation of
the characters they call. It also shows how both are idealist poets who keep
the romantic touch, yet still are modernist.
تقدم الدراسة قراءة مقارنة بين ويليام بتلر ييتس وأمل دنقل، وتحدد أوجه الشبه والاختلاف في
أسلوبهما عن طريق تطبيق مصلطحات مايكل ريفاتير التعابير الباطنة والمولد واللانحوية
واللامباشرة. وتصنع هذه الدراسة من الأسطورة الشفرة الرئيسية التي تعمل من خلالها القصيدة.
حيث أن كليهما يعيد كتابة الأسطورة لعرض القضايا السياسية والاجتماعية وحتى الشخصية. تنقسم
الدراسة إلى فصلين ومقدمة وخاتمة وملحق. يتناول الفصل الأول الإطار النظري للدراسة فيعرض
تطور المنهج منذ سوسير إلى ريفاتير. كما يناقش مصطلح الشفرة وتعريفه وتصنيفه. ويركز الجزء
الأخير على نظرية ريفاتير على وجه الخصوص.
يقدم الفصل الثاني تحلي ا لا لقصائد ييتس ودنقل. وينقسم هذا الفصل إلى ثلاثة أقسام: يتناول القسم
الأول قصائد ييتس )ليدا والبجعة، المجىء الثاني، كوكلين يحارب البحر وأغاني انجوس المتجول.
كل من هذه القصائد قد تم تلخيصها وتحليلها على حدة. بينما يتناول القسم الثاني قصائد أمل دنقل
)البكاء بين يدي زرقاء اليمامة و كلمات سبارتكوس الأخيرة ومقابلة خاصة مع ابن نوح والاصحاح
الثالث من سفر التكوين من ديوان العهد الآتي(. وقد لخصت كل قصيدة وحللت على حدة أي ا ضا. أما
القسم الثالث، فيقدم مقارنة بين كلا الشاعرين، حيث يقارن استخدامهما للأساطيروالأسلوب والتقنية
التي يستخدمهما كلاهما، واستخدام كل منهما للشخصيات التي يستدعونها من الأساطير. كما يقدم
هذا القسم مقارنة على وجه التحديد بين المجىء الثاني لييتس والاصحاح الثالث لدنقل حيث تحتوي
كلتا القصيدتين على تشابه لافت للنظر. ويتضح من خلال هذه المقارنة أن كلا الشاعرين جعل من
الأسطورة الشفرة الرئيسية، كما يتضح أن كليهما استدعى الشخصيات من الأساطير ليربط الماضي
2
بالحاضر. وبالإضافة إلى هذا فلقد استخدم كلاهما التضاد والمفارقة والجمل التقريرية كسمات
أساسية في شعرهما.
وتشير الخاتمة لقصائدهما بوجه عام ولاستخدامهما للأسطورة ولأساليبهما وتكييف الشخصيات
الأسطورية التي يستدعونها. كما توضح أي ا ضا كيف أن الشاعريين مثاليين يحافظان على النزعة
الرومانسية دون فقد حداثتهما.