Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بمؤسسات التعليم الجامعي
الناشر
جامعة أسوان:
المؤلف
عبدالرحمن؛مروة جبرو
هيئة الاعداد
باحث / مروة جبرو عبدالرحمن
مشرف / أحمد كامل الرشيدي
مشرف / ايمان محمد عارف
مناقش / علي السيد الشخيبي
مناقش / عبدالتواب عبداللاه عبدالتواب
تاريخ النشر
1435هـ/2014 م.
عدد الصفحات
277ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
تاريخ الإجازة
5/11/2014
مكان الإجازة
جامعة أسوان - كلية التربية - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 277

from 277

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
مقدمة :
ولكي تتضافر الجهود من أجل إصلاح وتطوير التعليم الجامعي عن طريق الاستفادة القصوى من إمكانيات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الحديثة وتطبيقاتها في التعليم، تم استحداث صيغ وبدائل جديدة من بينها التعلم الالكتروني الذي كان محور اهتمام مؤتمر التعليم للجميع الذي انعقد في تايلاند عام 1990، الذي اهتم بدراسات كفاية التعلم الالكتروني، كما تعمل دول منظمة التنمية والتعاون الاقتصادي في الوقت الحالي على تطوير مؤشرات لتسجيل الأداء في المقررات الالكترونية .
من هنا تعد الكفاية التربوية للمقررات الالكترونية التي توضح العلاقة بين المدخلات والمخرجات واحدا من مؤشرات الجودة التي تسمح بتخصيص التمويل اللازم لمقدمي التعلم، واستخدامها في تقييم أنظمة الجودة، فضلا عن إنها تساعد على اتخاذ أدلة لنجاح أو فشل التكنولوجيات الجديدة، ومعرفة أسباب قصور الكفاية الداخلية للمقررات منها الرسوب والتسرب، والهدر التربوي، والعوامل المؤثرة على الكفاية والفعالية، وملائمة طرق قياسهما بالإضافة إلى أن تحقيق الجودة يرتبط بكفاية الخريج ومتطلبات سوق العمل ، والتوفيق بين المنتج والعميل – الجودة الشاملة – وكذا الارتباط بين مفهوم الفعالية في التعلم الالكتروني، ومفهوم الجودة التعليمية باعتبار أن كلا منها يهتم بقياس مستوى تحقيق الأهداف التعليمية بالمواصفات المطلوبة.
مشكلة الدارسة :
ان المخصصات المالية للتعلم الالكترونى التى تقررها الموازنة العامة للدولة تضع قيودا على حجم ونمو الموارد المتاحة للتعليم الجامعى، حيث تخصص الحكومة المصرية ميزانيات كبيرة للتعليم بصفة عامة وللتعليم العالى بصفة خاصة فبلغت نسبة الانفاق بصفة عامة الى جملة الانفاق بصفة عامة الى جملة الانفاق العام لتعليم على التوالى (2006/2007 – 2010/2011 ) ،5, 12%، 7, 11 % ، اما نسبة انفاق التعلم الالكترونى بالنسبة للتعليم العالى تقدر بحوالى5% ،7%” وهى نسبة معقولة لابأس بها .
ويعتبر تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية من المجالات الحيوية التى وما زالت تجذب انتباه الباحثين حيث تعمل على” تحسين نوعية التعلم وذلك من خلال تطوير مضامينه واساليب وطرق التقويم والاختبارات، وربط التعليم باحتياجات الفرد والمجتمع للموارد والامكانات التعليمية بالشكل الذى يتم فيها توجيهها فى اسستخدام المجالات التعليمية الاكثر أهمية، وتلافى حالات ضعف الاستخدام سواء ارتبط هذا التدريسين او القطاعات أو الاجهزة او المختبرات أو المعامل ....وما الى ذلك، والعمل على ضمان تحقيق حجم اقتصادى مناسب للعملية التعليمية من خلال حجم المؤسسة التعليمية بالشكل الذى يخفض معه الكلفة ويرفع الكفاية كما ونوعا ” ، بالإضافة إلى تطبيق أنظمة الجودة .
ولذا انطلقت هذه الدراسة من ان اى خلل فى مدخلات العملية التعليمية لمحتوى التعليم من مناهج وطرق تدريس، واساليب تنظيمه، ووسائل التقويم وغيرها هو الذى يحدد فى النهاية كفاية وفعالية المقررات الالكترونية وان اى تقصير فى أساليب ووسائل التدريس تؤثر فى زيادة هدر / فقد فى مدخلات النظام، كما يؤدى الى ضعف فى مخرجات النظام عن الوفاء بأهدافه، وتلبية حاجات المجتمع وخطط التنمية عن القوى العاملة المؤهلة والمدربة .
ومما سبق يمكن بلورة مشكلة الدراسة الحالية فى التساؤلات التالية :
1 . ما طبيعة كفاية وفعالية المقررات الالكترونية ؟
2. ما العوامل المؤثرة على كفاية وفعالية المقررات الالكترونية ؟
3 . ما طرق تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية ؟
4 . كيف يمكن تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بمؤسسات التعليم الجامعى (جامعة أسوان )؟
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى :
1. التعرف على مكونات وعناصر ومداخل ومؤشرات كفاية وفعالية المقررات الالكترونية.
2. تحديد العوامل المؤثرة على كفاية وفعالية المقررات الالكترونية .
3 . عرض طرق تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية .
4 . تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بمؤسسات التعليم الجامعى (جامعة أسوان ).
5. التوصل إلى توصيات لتعزيز وتحسين كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بجامعة أسوان.
أهمية الدراسة:
تنبثق أهمية الدراسة من :
الأهمية النظرية :
اتضحت من خلال تقديم إطار نظري لطبيعة كفاية وفعالية المقررات الالكترونية من حيث معاييرها ومكوناتها وعناصرها ومداخلها ومؤشراتها، والعوامل المؤثرة على كفاية وفعالية المقررات الالكترونية، مع توضيح طرق تقديرها والتى تعمل على الاستخدام الامثل للموارد الفعالة، والاعتماد على نظام معلومات والذي يعد أساسا في صناعة واتخاذ قرارات تخطيط التعلم الالكتروني لتنمية مستوى كفايته وفعاليته مما يمكنه من مواجهة التحديات والاحتياجات المستقبلية والمجتمعية والعالمية، وتوفير معلومات دقيقة معالجتها ومدى مساهمتها في تحقيق أهداف التعلم الالكتروني .
الأهمية التطبيقية :
اتضحت من خلال كيفية تقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بمؤسسات التعليم الجامعىالتى تعد مؤشرا واضحا يتماشى مع الاتجاه الحديث بكيفية استخدام التكنولوجيا فى العملية التعليمية الجامعية، ويساهم فى رسم السياسات التى قد تساعد فى تخطيط بدائل، ويمكن أن يستعين بها متخذ القرار عند رصد ميزانية التعلم الالكتروني، وتوزيع الإنفاق على جوانبه المختلفة بحيث يوجه كل الى مساراته المناسبة، ووضع الخطط التشخيصية العلمية لتطوير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية، ومساعدة المعنيين بالمركز القومي للتعلم الالكتروني في اتخاذ القرارات المستقبلية لتعزيز كفاية وفعالية المقررات الالكترونية .
منهج الدراسة :
اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفيالذياهتم بتحليل الواقع تشخيصا وتفسيرا واستخلاصا للنتائج وقد يصل إلى حد التنبؤ لتحديدطبيعة كفاية وفعالية المقررات الالكترونية من حيث معاييرها ومكوناتها وعناصرها ومداخلها ومؤشراتها، وتوضيح العوامل المؤثرة على كفاية وفعالية المقرراتالالكترونية وطرق تقديرها، وتطبيق العمليات الرياضية لتقدير كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بمؤسسات التعليم الجامعى (جامعة أسوان)، ومن ثم التوصل الى بعض من التوصيات لتعزيز كفاية وفعالية المقررات الالكترونية بجامعة أسوان .
أدوات الدراسة :
اعتمدت الدراسة الحالية على :
1. استبيان للتعرف على فعالية المقررات الالكترونية بجامعة أسوان من وجهة نظر اعضاء هيئة التدريس والطلاب .
حدود الدراسة :
تمثلت حدود الدراسة الحالية في :
(1) الحدود الموضوعية :
حيث اقتصر موضوع الدراسة الحالية على تقدير كفاية وفعالية المقرراتالالكترونية في مقرراتسيكولوجية الفئات الخاصة، وكيمياء السطوح والغرويات، ومجالات كهربية، واساسيات التمريض، وهستولوجيا الحيوان، واساسيات انتاج المحاصيل الزراعية بجامعة أسوان.
(2) الحدود البشرية :
حيث تم تطبيق أدوات الدراسة على اعضاء هيئة التدريس الدارسين للمقررات الالكترونية، والطلاب المسجلين للمقررات الالكترونية ( جامعة أسوان ) .
(3) الحدود المكانية :
حيث اقتصر تطبيق أدوات الدراسة الميدانية على كليات جامعة أسوان 2013/2014 م .
نتائج الدراسة :
- تتراوح تقدير كفاية المقررات الالكترونية بجامعة أسوان تبعا للطريقة التي استخدمها sikhabanditفيما بين 0,70 إلى 0,99 .
- التباين في تقدير الفعالية إنما يرجع إلى العوامل الديموجرافية ( النوع، وحالة الطالب، والعمر، والحالة الزوجية، والتوظيف، ومستوى التعليم ) والتفاعل، واساليب التعلم، وواجهة تفاعل المستخدم، وانخفاض مستوى الوعى، ونوع المقرر، والتعلم .
- تنوع كفاية المقررات الالكترونية بالنسبة لاعضاء هيئة التدريس القائمين بالتدريس فى التطوير، والدعم، والتعلم، والتقويم، وكذا فعالية المقررات الالكترونية للطلاب الدارسين لها من خلال خبرات التعلم، وتصميم المقرر وتيسيره للتعلم، والتكنولوجيا المستخدمة، والمشاركة والاتصال والتغذية الراجعة، واداء وتوجيه المدرب، واحباط عزيمة الطلاب، والرضا الذى تم قياسه من خلال( التفاعل، والمدرب، وادارة المقرر، والتعليم والتكنولوجيا ) .
توصيات الدراسة :
- ان تتضمن الدورات التدريبية لاعضاء هيئة التدريس مهارات استخدام الحاسب الآلى، والانترنت واستراتيجيات التعلم الالكترونى، وفرص ابتعاث اعضاء هيئة التدريس للدول الاخرى لحضور مؤتمرات وورش عمل وبرامج تدريبية فى هذا المجال .
- ان يعطى الطلاب الفرصة لكى يتعاملوا الكترونيا مع المقررات من خلال التفاعل بين المقررات والمتعلمين فى شكل دردشة أو استخدام البريد الالكترونى، مع تقديم تغذية راجعة منتظمة للطلاب، خصوصا فى بداية الفصل الدراسى من خلال استخدام غرف المحادثة أو البريد الالكترونى، بالاضافة الى تقديم توجيهات واضحة للطلاب بالنسبة للواجبات المكلفين بها وتحديد مواعيد تقديمها بشكل قاطع .
- أن يطور مستودعات تعلم رقمية تتضمن وحدات تعلم ووظائف تعلم محورية يمكن الاستفادة منها فى تصميم برمجيات التعلم لامكانية التشغيل البينى المتداخل لها ، وكذا محركات تقييم الاجابات عن الاسئلة والاختبارات لشهادات تقييم واعتماد التعلم الالكترونى التى تمنحها جهات مخولة بالاعتماد طبقا لمواصفات ومعايير موحدة.
- أن يتمكن من استخدام التوجيه الفنى والادارى كاداة من ادوات تحسين كفاية وفعالية المقررات الالكترونية وتطويرها ومراقبتها حتى تتحقق اهداف الجامعة التى وضعتها وزارة التعليم العالى، وهو يعد من المدخلات الهامة فى زيادة الكفاية والفعالية المقررات الالكترونية وكذا الانتاجية والتعاون فى ترشيدها وتطويرها.
B) English summary :
Introduction:
In order to combine efforts for the reform and development of higher education through the maximum utilization of the potential of information and communication technology and modern applications in education, has been the development of formulas and new alternatives, including e-learning, which was the focus of attention of the Conference on Education for All held in Thailand in 1990, who cared studies efficiency e-learning, is also working the Organization for economic Cooperation and Development at the present time to develop performance indicators recorded in electronic courses.
from here longer enough educational decisions electronic clarified the relationship between inputs and outputs and one of the quality indicators that allow the allocation of funding for providers of learning, and used in the assessment of quality systems, as well as it helps to take evidence for the success or failure of new technologies, and find out the reasons for lack of sufficient internal decisions including repetition and dropout, and growling educational, and factors affecting the efficiency and effectiveness, and appropriate ways measured in addition to the achievement of quality associated with the adequacy of the graduate and the requirements of the labor market, and conciliation between the product and the customer - the overall quality - as well as the link between the concept of efficiency in e-learning, and the concept of educational quality as the both of them interested in measuring the level of achievement of educational goals required specifications.
The problem of the study:
The financial allocations for E-Learning, which determined the state budget places restrictions on the size and growth of the resources available for education university, where he majored Egyptian government big budgets for education in general and higher education in particular, reaching the proportion of spending in general to inter spending in general to a number of public spending for education, respectively (2006/2007 - 2010/2011), 5 and 12% 7.11%, while the proportion of e-learning spending for higher education is estimated at about 5%, 7%, ”a reasonable proportion was not bad.
The assessment of the efficiency and effectiveness of e-courses of the critical areas that still attract the attention of researchers as it works to ”improve the quality of learning and through the development of contents and methods and methods of assessment and testing, and linking education to the needs of the individual and the community resources and potential educational format, which is where directed in Asesthaddam educational fields most importance, and to avoid situations twice to use both been associated with this the teachers or sectors or hardware or laboratory or laboratories .... and so on, and work to ensure that the size of the economic suitable for the educational process by the size of the institution in the form, which lowers his cost and raise enough quantity and quality ”, in addition to the application of quality systems.
And so began the study that any defect in the input of the educational process for teaching content of curricula and teaching methods, and methods of organization, and the means of Calendar and other is the one who determines in the end, the adequacy and effectiveness of the electronic courses, and any failure to methods and means of teaching influence in increasing waste / lost in the system input , also leads to weakness in the output of the system to meet its objectives, and meet the needs of society and the development plans for the workforce qualified and trained.
from the above problem could crystallize in the current study, the following questions:
1. What the nature of the efficiency and effectiveness of e-courses?
2 What are the factors affecting the efficiency and effectiveness of e-courses?
3. Methods for estimating the efficiency and effectiveness of e-courses?
4. How can assess the efficiency and effectiveness of e-courses-university education institutions (University of Aswan)?
Objectives of the study:
The present study aimed at:
1 Identify the components and elements of the approaches and indicators of the efficiency and effectiveness of e-courses.
2. Determine the factors affecting the efficiency and effectiveness of e-courses.
3. Showing Methods for estimating the efficiency and effectiveness of e-courses.
4. Assess the efficency and effectiveness of the electronic courses university education institutions (University of Aswan).
5. Reaching recommendations to enhance and improve the efficiency and effectiveness of e-courses at the University of Aswan.
Importance of the study:
Stems from the importance of the study:
Theoretical importance:
Demonstrated by providing a theoretical framework for the nature of the efficiency and effectiveness of e-courses in terms of standards and components and elements and their approaches and indicators, and factors affecting the efficiency and effectiveness of e-courses, with surrounding roads appreciation, which operates on the optimal use of resources, effective, relying on information system, which is mainly in the industry and make decisions planning for the development of e-learning level of efficiency and effectiveness, enabling it to meet the challenges and future needs, community and world, and to provide accurate information processed and the extent of its contribution to achieving the objectives of e-learning.
Applied importance(value):
Evident through how to estimate the efficiency and effectiveness of e-courses in education institutions in the university, which is a clear indication in line with the modern trend of how the use of technology in the educational process the university, and contribute to policy-making, which may help in the planning alternatives, and can be assisted by the decision maker when monitoring the budget of e-learning , and the distribution of spending on its various aspects so as to draw all the appropriate tracks, and the development of plans for the development of diagnostic scientific efficiency and effectiveness of e-courses, and assist those involved in the National Center for e-learning in future decision-making to enhance the efficiency and effectiveness of e-courses.
Methodology of the study:
Adopted the current study, the descriptive approach, which is concerned the analysis actually a diagnosis and an explanation and reclaimed the results have been up to a prediction to determine the nature of the efficiency and effectiveness of e-courses in terms of standards and components and elements and their approaches and indicators, and to clarify the factors affecting the efficiency and effectiveness of e-courses and methods of appreciation, and the application of mathematical operations to assess the efficiency and effectiveness courses electronic education institutions university (University of Aswan), and then to reach some of the recommendations to enhance the efficiency and effectiveness of e-courses at the University of Aswan.
Tools of the study:
The current study depended on:
1. questionnaire to get to know the effectiveness of the electronic courses at the University of Aswan from the viewpoint of faculty members and students.
2. use factor analysis to identify the efficiency and effectiveness of e-courses at the University of Aswan.
The limits of the study:
The limits of the current study was to:
(1) the objective limits:
where the subject of the current study was limited to assessing the efficiency and effectiveness of e-courses in the psychology of the decisions of the special categories, and chemistry of surfaces and colloids, and electric fields, and the basics of nursing, Hustologia animal, and the basics of the production of agricultural crops at the University of Aswan.
(2) Human border:
where tools have been applied to the study of faculty members studying the electronic decisions, and the decisions of students enrolled for the electronic (University of Aswan).
(3) spatial boundaries:
where the limited application of tools for the field study on the faculties of the University of Aswan 2013/2014 m.
Results of the study:
- Ranging from estimating the efficiency of electronic courses at the University of Aswan depending on the method used by the sikhabandit between 0.70 to 0.99.
- Variability in the estimation of efficiency is due to demographic factors (type, student status, age, marital status, employment, and education level) and interaction, and learning styles, and the interface user interaction, and the low level of awareness, and the type of decision, and learning.
- The diversity of the efficiency of electronic courses for faculty members teaching staff in the development, support, and learning, and Calendar, as well as the effectiveness of e-courses for students studying her through learning experiences, and course design and facilitation of learning, and the technology used, and participation, communication and feedback, and performing and directing coach, foil the determination of the students, and satisfaction, which was measured by (the interaction, and the coach, and management decision, and education and technology).
Recommendations of the study:
- The expansion of training courses for faculty members that include skills training, use of computers, the Internet and e-learning strategies, and opportunities for scholarship faculty members to other countries to attend conferences, workshops and training programs in this field.
- Give students the opportunity in order to deal electronically with courses through the interaction between the courses and learners in the form of chat or e-mail use, while providing regular feedback to the students, especially at the beginning of the semester through the use of chat rooms or e-mail, in addition to providing clear guidance for students for the duties assigned to them and determine the dates of submission flatly.
- The development of warehouses learn digital include learning units and functions to learn pivotal can be utilized in the design of learning software for interoperability interoperability her, as well as engines evaluate the answers to the questions and tests for the evaluation certificates and adoption of e-learning offered by entities authorized by relying according to the specifications and standards.
- Technical guidance and administrative tool for improving the efficiency and effectiveness of the electronic courses, developed and monitored even achieved the goals of the university set by the Ministry of Higher Education, which is one of the important inputs to increase the efficiency and effectiveness of e-courses, as well as productivity and cooperation in the rationalization and development