Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
impact of poisoning care training program on nurses knowledge and performance at the emergency unit assiut university children hospital
المؤلف
hussein,amal abdrbou
هيئة الاعداد
باحث / آمال عبدالربهحسن
مشرف / سلوى على مرزوق
مناقش / صلاح الدين عمري احمد
مناقش / شكرية عدلى لبيب
الموضوع
impact of poisoning care training program on nurses knowledge and performance at the emergency unit assiut university children hospital
تاريخ النشر
2013
عدد الصفحات
150 p. :
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
طب الأطفال
الناشر
تاريخ الإجازة
1/1/2013
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية التمريض - nursing-pediatric nursing
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 165

from 165

Abstract

الملخص العربي
تاثيربرنامج تدريبي عن العناية بالتسمم على معلومات وأداء الممرضات بوحدة الاستقبال بمستشفى الأطفال الجامعي
هدف البحث:
الهدف من إجراء هذه الدراسة تحديد تاتيربرنامج تدريبي عن العناية بالتسمم على معلومات بوحدة الاستقبال بمستشفي الأطفال الجامعي بأسيوط.
طرق البحث:
المكان و العينة: تضمنت عينة الدراسة جميع الممرضات بوحدة الاستقبال بمستشفي الأطفال الجامعي بجامعة أسيوط، وكان عددهن 30 ممرضة.
أدوات البحث: اشتملت وسائل جمع البيانات و المعلومات الخاصة في هذه الدراسة على:
- استمارة استبيان و تشمل الأجزاء آلاتية:
 بيانات ديموجرافية عن الممرضات تحت الدراسة.
 معلومات الممرضات عن أنواع الرعاية التمريضية التي تعطي للطفل عن التسمم
- استمارة ملاحظات و تشمل أنواع الرعاية التمريضية التي يجب أن تتم للأطفال في وحدة الاستقبال المصابين بالتسمم.
البرنامج التدريبي: قامت الباحثة بتصميم برنامج تدريبي مبني على احتياجات الممرضات وتم تطبيقه في صورة جلسات تدريبية وتدريب أثناء العمل، واشتمل أيضا على كتيب باللغة العربية يشمل المعلومات والرعاية التمريضية التي يجب أن تعطي للأطفال المصابين بالتسمم.
الدراسة الاستطلاعية: تم تطبيق هذه الدراسة علي عدد 3ممرضات لاختبار الأدوات و تم عمل التعديلات اللازمة بعد تحليل النتائج الخاصة بالدراسة الاستطلاعية.
جمع البيانات: تم جمع البيانات في الفترة ما بين مارس2011م إلى اكتوبر2011م و تم الاختبار قبل تطبيق البرنامج. و بعد ذلك تم إعطاء البرنامج التعليمي و التدريبي. ثم تلي ذلك فترة المتابعة ما بعد البرنامج. استغرق تطبيق البرنامج7 جلسات علي شكل محاضرات بواقع 4أيام أسبوعيا بواقع 20 مجموعات كل مجموعة تشمل عدد 1-2 ممرضة، ويختلف زمن المحاضرة تبعا لكل وحدة, وتشمل كل محاضرة 15 دقيقة مناقشة واسترجاع ما سبق. وتم التقييم مباشرة بعد تطبيق البرنامج التدريبي و التعليمي, ثم بعد ثلاثة اشهر من تطبيق البرنامج.
النتائج:
أوضحت نتائج الدراسة ما يلي:
- لوحظ أن معدل المعلومات والأداء المتعلق بالعناية التمريضية للأطفال المصابين بالتسمم كان منخفضا لدى غالبية الممرضات قبل تطبيق البرنامج.
- أظهرت النتائج أن عمر الممرضة ليس له دلالة إحصائية لنسبة المعلومات والعناية التمريضية عن التسمم.
- كما أوضحت نتائج الدراسة أن نسبة المعلومات المرضية لدى الممرضات اللاتي تجاوزت مدة إجمالي خبرتهن خمس سنوات أكثر من خمس سنوات لا تختلف مقارنة بمن هن لديهن خبرة أقل من خمس سنوات، وكانت الفروق ليس له دلالة إحصائية.
- بعد تطبيق البرنامج تحسن معدل كل من المعلومات و الأداء لدى غالبية الممرضات، وكان الفارق ذا دلالة إحصائية مقارنة بنتائج الاختبار القبلي.
- كذلك بعد إجراء الاختبار بعد ثلاثة اشهر من إعطاء البرنامج لوحظ انخفاض طفيف في معدل المعلومات و الأداء التمريضي، إلا أنه ظل أعلى مقارنة بنتائج الاختبار القبلي، وكان الفارق ذا دلالة إحصائية.
الخلاصة:
لخصت الدراسة إلي أن معظم الممرضات محل الدراسة كان لديهن مستوي منخفض في المعلومات و الممارسات التمريضية قبل تطبيق البرنامج وبعد ذلك اظهرن تحسنا في كل من المعلومات والممارسات التمريضية بعد تطبيق البرنامج, ومن هنا نستخلص أن البرنامج التعليمي والتدريبي كان له تأثير إيجابي علي معلومات وممارسات الممرضات. وأن عدم الكفاءة يمكن أن يصحح بواسطة استمرارية إعطاء الممرضات دورات تدريبية وتعليمية مختلفة.
التوصيات:
أوصت الدراسة بتطبيق البرنامج المقترح، وبأنه يجب علي الممرضات تحديث معلوماتهن وأدائهن من خلال الدورات التدريبية والتعليمية المستمرة، وحضور الندوات و المحاضرات. كذلك يجب اختيار الممرضات بناء على سنوات الخبرة . كما يوصى بتطبيق استراتيجيات تعليم الممرضات كيفية وطرق منع نقل العدوى عن طريق الندوات و البرامج التدريبية.
Summary
Poisoning represents one of the most common medical emergencies encountered in young children, and accounts for a significant proportion of emergency room visits for the adolescent population (Madden, 2005).
Poisoning is a major cause of pediatric injury. Poisoning is the process in which a substance that interferes with the body’s normal function is taken by ingestion, inhalation, absorption, or injection. Medications, plants, and chemicals are common causes of poisoning in children (Potts &Mandleco, 2007).
Accidental poisoning is common, especially among young children aged between one and three years. Children explore their environment as part of their natural development. They learn about new things by playing with them, trying to open containers, mimicking what they see adults do, putting things in their mouth and so on. A child may also be poisoned if they are given the wrong medicine or wrong dose of medicin (Debra and Julie, 2010).
Poison may be swallowed, spilt on the skin, sprayed or splashed in the eye or inhaled. Most poisonings involving children happen at home, but they can also occur while visiting friends and family or while on holiday. In most cases, a child is exposed to poison without knowing that it may be harmful. Young children do not know the difference between what is safe and what is dangerous. Parents and careers must take responsibility for making the home safe for children. If you suspect a child has been exposed to a poison, do not wait for symptoms to occur. Call the Poisons Information Centre on 13,11, 26 immediately for advice(Jayne and nancy, 2010).
The present study aimed to determine the impact of poisoning care training program on nurse’s knowledge and performance in the Emergency unit at Assuit university children hospital.
Nurses play a major role in the prevention of poisoning in children. As nurses use their knowledge of growth and development in teaching anticipatory guidance, they must focus the attention of the parent on the dangers of each age the clinical assessment and management of suspected childhood poisoning that need to be considered. The emergency department management is primarily determined by the thorough history obtained from a parent or caregiver and observing for clinical signs indicative of poisoning.
Appropriate initial decision-making in a poisoned child requires accurate identification of the substance (name, manufacturer, ingredients, quantities, concentrations, production date), the amount ingested (dosage per kilogram body weight), and the time interval since ingestion. To facilitate the identification of the substance, it is crucial to perform a through physical examination, assessing mainly vital signs, temperature, and hydration of mucous membranes, The aim of the present study was to determine the impact of poisoning care training program on nurse’s knowledge and performance in the Emergency unit at Assuit university children hospital.
A total of 30 pediatric nurses, who serve in the Emergency unit was recruited in the study. An interview questionnaire sheet was designed to measure the level of knowledge of nurses (pre-test) about care of poisoning in emergency. It consisted of two parts for demographic characteristics and nurses’ knowledge about poisoning,.
The second tool was an observation checklist adopted from designed by the researcher to evaluate nurses’ practice as regards the care given to the child with poisoning in emergency unit. A pilot study was implemented on three nurses to test the tools.
The in-service training program was prepared by the researcher based on the knowledge and skills needs previously identified during assessment of nurses’ knowledge and the observation of their practice as well as reviewing relevant literature. Implementation of the program took Seven session in the form of scheduled sessions and teaching during official working hours. There were a total of seven sessions, which were repeated twenty times, once for each subgroup of 2 nurses.
Evaluation of both knowledge and performance was conducted immediately after ending the educational program (post-test) and three months later (follow-up test).
Data was collected in the period from March to the end of the October. at first; the researcher was assessed the nurses’ needs before the programme through an interview questionnaire , then program and follow-up after three months post test after programme directly.
The results, revealed that nurses’ score of knowledge and performance about different subjects related to caring of children with poisoning was generally low prior to application of the educational program. No Statistically significant associations was revealed between nurses’ knowledge and their sociodemographic charactertics.
Immediately after the application of the program, knowledge scores were observed to improve, with statistically significant differences. Also, nurses’ performance has demonstrated sharp and statistically significant improvements. However, three months later, at the follow-up stage, there was some declines in nurses’ knowledge and performance scores, but the scores remained always higher than the pre-test level.
In conclusion, most studied nurses had unsatisfactory knowledge and inadequate practice in the pre-test before program implementation. Deficiency in nurses’ knowledge and performance were significantly corrected and improved through implementation of the educational program.
It is recommended to implement the developed program. Pediatric nurses should update their knowledge and performance through continued nursing education and training and frequently attending seminars and conferences. Continuing evaluation and education for nurses caring of children with poisoning is needed, as they may lose knowledge and skills in the course of time. Further research is needed to assess the effect and impact of application of such training programs on the quality of service provided, treatment outcome, and patient satisfaction.