Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تأثير برنامج باستخدام أسلوب التطبيق بتوجيه الأقران الثلاثي بالحاسب الآلي على تعلم بعض مهارات كرة اليد بدرس التربية الرياضية لتلاميذ المرحلة الإعدادية /
الناشر
محمد حسن أحمد عبد العال،
المؤلف
عبد العال، محمد حسن أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / محمد حسن أحمد عبد العال
مشرف / هشام محمد عبد الحليم
مشرف / عبد الناصر جبر حسين
مناقش / مكارم حلمي أبو هرجة
مناقش / أبو النجا أحمد عز الدين
الموضوع
كرة اليد - تدريب. كرة اليد - تدريب. ألعاب الكرة.
تاريخ النشر
2007 .
عدد الصفحات
أ-ط، 89 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
مناهج وطرق تدريس
تاريخ الإجازة
26/9/2007
مكان الإجازة
جامعة المنيا - كلية التربية الرياضية - مناهج وطرق التدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 147

from 147

المستخلص

هدف البحث: يهدف البحث الحالي إلي تصميم برنامج تعليمي بأسلوب التطبيق بتوجيه الأقران الثلاثي بالحاسب الآلي ومعرفة تأثيره علي : br 1- تعلم بعض مهارات كرة اليد قيد البحث br 2- الفرق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في تعلم مهارات كرة اليد قيد البحث. br 3- نسبة التغير للمجموعتين التجريبية والضابطة في التعلم. br منهج البحث : br استخدم الباحث المنهج التجريبي حيث انه المنهج الملائم لطبيعة البحث الحالي باستخدام التصميم التجريبي لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة بإتباع القياسات القبلية- البعدية لكلا المجموعتين . br مجتمع وعينة البحث : br مثل مجتمع البحث تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة بني مزار الإعدادية بمحافظة المنيا والبالغ قوامه 248 تلميذ وقام الباحث باختيار عينة عشوائية قوامها (42) تلميذ تمثل نسبة 16.13% من مجتمع البحث ، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين ومتكافئتين قوام كل منها (21) عشرون تلميذا ، المجموعة التجريبية تستخدم أسلوب التطبيق بتوجيه الأقران الثلاثي بالحاسب الآلي في تعلم بعض مهارات كرة اليد قيد البحث والمجموعة الضابطة تستخدم الأسلوب التقليدي في تعلم نفس المهارات قيد البحث . br وقد تم استبعاد التلاميذ الراسبين وكبار السن والمشتركين بالأندية الرياضية والغير منتظمين في الدراسة . br وسائل جمع البيانات : br الأجهزة والأدوات : br -جهاز رستاميتر لقياس الطول بالسنتيمتر ، ميزان طبي لقياس الوزن بالكيلوجرام ، ساعة إيقاف.، شريط قياس مرن بالسنتيمتر ، كرات يد ، أجهزة حاسب آلي ، أقراص مدمجة (CD) ، أوراق المعيار . br أولا : الإستخلاصات br في ضوء نتائج البحث استخلص الباحث ما يلي : br 1- الطريقة التقليدية (المتبعة) كان لها تأثير إيجابي على تعلم تلاميذ المجموعة الضابطة لبعض مهارات كرة اليد قيد البحث. br 2- أسلوب التطبيق بتوجيه الأقران الثلاثي باستخدام الحاسب الآلي كان له تأثير إيجابي على تعلم طلاب المجموعة التجريبية لبعض مهارات كرة اليد قيد البحث . br 3- أسلوب التطبيق بتوجيه الأقران الثلاثي باستخدام الحاسب الآلي كان افضل من طريقة التعلم التقليدية (المتبعة) في تعلم بعض مهارات كرة اليد قيد البحث . br 4- نسبة التغير المئوية في تعلم المهارات قيد البحث للمجموعة التجريبية أعلى من المجموعة الضابطة . br The purpose of research br The present research aims to design an educational programme by using the model of three friend direction through and it is for the Bod level . br 5- There are statistics differences between the two levels of Bodi and Kobali of the experimental group in the level of knowledge acquisition and in favour of Bo’di level. br br 6- There stastics differences between the two levels of Bo’di of the two groups I adjusting and experiment in the level of knowledge acquisition and in favour of experimental group. br 7- There are dissidences in the change percent for the two groups adjusting and experimental in learning some hand ball skills and knowledge acquisition and for experimental group. br The methods of collecting facts:- br First: the appliances and tools br (1) Rest meter apparatus to measure length by centimeter. br (2) Medical scale to measure the weight by kilogram. br B- Stop watch to measure the time of performance for some skillful and physical tests. This watch was tested before using it on an another watch to make sure of its validity. br (3) A flexible measurement strip (centimeter). br (4) Handballs. br (5) Computers apparatus. br (6) CD rooms. br (7) The papers of measurement. br Through the sight of researcher, note that learning the skills of sports activities at school depend on the traditional method. The teacher explains word by word and gives a model of learned skill without active participation of the learner in the educational situation this depends on teacher as an active axis in the educational process. This method doesn’t care for individual differences for learner or his inclusions. The researcher notes the density of student numbers at school so the teacher finds it difficult to teach. The skills of handball depends in learning it on everlasting communication with learner during the performance because of the accuracy and difficulty of performance so the density of students makes it difficult. Thus we need to use a new education method which helps teacher to follow all learners accurately. br So the information could be reached properly at the same time without wasting time of learning. The method may add a compensation about the defects in some learner during the performance of model of motional skills. br The idea of research came up to know the effect of educational programme by using the method of application of three- friend direction. br The computer helped learn some handball skills by teaching the physical fitness to the preparatory stage in Minia governorate. br The informative studies : br The researcher did the informative study in the period between Saturday (10th of February 2007) and Thursday 22nd of February 2007. br The Kobali measure br This measure is divided into two research groups -#102;-#114;-#111;-#109; Sunday (25th of February 2007) to Tuesday 27th of February 2007. br The main experiment br The researcher applied the educational programme by using the method of three friend direction and computers and measure papers to learn the skills -#102;-#114;-#111;-#109; Thursday 1st of March 2007 to Thursday 17th of Thursday (two lesson a week). The time of the period is forty- five minutes. So the experiment takes ten weeks. br The Bo’di measure: br The Bo’di measure was carried out on two groups -#102;-#114;-#111;-#109; Sunday 20th of May 2007 to Tuesday 22nd of May 2007. br The conclusions and recommendedations:- br First: the conclusions in the light of the research results. The researcher could conclude the following : br (1) The traditional (followed) method had a positive effect on teaching the group students some handball skills concerned the research. br (2) The apply way by directing the three friends by using the computer had a positive effection teaching the experimental group student some handball skills concerned to the research. br (3) The apply way by directing the three friends by using the computer was better than the traditional learning method in learning some handball skills concerned the research. br (4) The percentage development level in learning the skills connected to the research for the experimental group is higher than the other group.